tisdag 15 november 2011

LYMEC Young leaders meeting, Vilnius 23-25.9.2011

Som förbundsordförande hade jag möjligheten att delta i LYMECs Young leaders meeting (YLM) 23-25.9 i Vilnius, Litauen. Vi var ungefär 30 deltagare (inkl Lymecs förtroendevalda).

Efter en första träff och kulturell kväll på fredag hade vi substansprogram på lördag dag. Litauens justitieminister var en intressant typ som besökte mötet och berättade hur han ser på ungas möjligheter att kunna påverka.

Jag deltog i en panel om best practices vad gäller finansiering, lobbying och kampanj. Vi fick också en bra insikt i hur liberalerna (LLJ) har det i Litauen. Just nu har de tre ministrar i regeringen. Jag träffade också aktivister från Vitryssland då jag deltog i IFLRYs training som ordnade samtidigt. Jag berättade där om vårt nordiska
samarbete och hoppas verkligen våra vänner i Vitryssland en dag kan få till stånd en demokrati i sitt land. Alla har det verkligen inte lika bra som vi har det.

Det här i korthet - jag kan varmt rekommendera YLM för medlemsorganisationers ordföranden, det är givande att träffa kolleger från andra länder, nätverka och få nya ideér.

Fredrika Åkerö

Inga kommentarer: